Muutos ei tapahdu itsestään,
se on tehtävä!

Vihreäksi mainostettu LNG onkin haitallinen ilmastolle

Uutiset·16.12.2025·

Kuvassa LNG-terminaalilaiva. Terminaalilaiva on Inkoossa, eikä se liiku muhinkään. Kuva: Gasdrid Finland.

Exit LNG -ryhmä kampanjoi nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä vastaan. Nesteytetty maakaasu on fossiilinen polttoaine, ja se on metaania. Euroopan Maan ystävät eli FoEE on mukana kampanjassa.

Käytössä metaania pääsee helposti karkuun ilmakehään. Siksi LNGei ei ole lainkaan sopiva siirtymäkauden polttoaine, niin kuin usein sanotaan. Metaani on varsin lyhytikäinen, mutta rakenteensa takia voimakas kasvihuonekaasu. Se pystyy imemään runsaasti auringon säteilyä itseensä.

LNG:n käyttö lisääntyy valtavan nopeasti. Reclaim Finance -järjestön mukaan  suunnitelmisssa on lähes 300 uuden projektin aloittaminen.

LNG:tä pidetään puhtaampana polttoaineena kuin esimerkiksi raskasta polttoöljyä tai dieseliä. LNG tuottaa poltettaessa huomattavasti vähemmän päästöjä, mikä vähentää merenkulun ilmansaasteita. Sen käyttö voi kuitenkin pahentaa ilmastonmuutosta.

 

Suomeen ei saa tuoda LNG:tä Venäjältä 

Suomeen maakaasu on tuotu perinteisesti putkia pitkin Venäjältä. Sittemmin siirryttiin kiinteytettyyn LNG:hen. Nyt myös sen tuonti Venäjältä on kielletty, ja LNG:tä tuodaan muun muassa Yhdysvalloista ja Norjasta.

Viking Line tarjoaa fossiilivapaita matkoja, jolloin polttoaineena käytetään biokaasua. Polttovaiheessa se on kuitenkin samaa metaania kuin mitä maakaasukin on, eli karkuun päästessään se on voimakas kasvihuonekaasu.

Maakaasun jäähdyttäminen vaatii paljon energiaa. Noin 10 prosenttia prosessin vaatimasta maakaasusta käytetään tähän vaiheeseen. Lisäksi energiaa kuluu kuljetuksiin ja tuotteen säilöntään.

Suurimmat LNG:n ilmastosynnit ovat kuitenkin metaanin hajapäästöt. LNG on metaania, on se sitten biologista tai maakaasua. Se höyrystyy välittömästi päätyessään ilman kanssa tekemisiin. Sitä pääsee helposti karkuun putkivuotojen takia.

 

LNG:n käyttö lisääntyy

LNG:n käyttö lisääntyy voimakkaasti, etenkin Yhdysvalloissa. Suomessa LNG:tä käyttää Turun ja Tukholman väliä kulkeva Viking Grace, jonka varustamo kehuu kantavan “vihreitä arvoja”. Myös uudempi Viking Glory käyttää LNG:tä. Pari risteilijää on kuitenkin vielä pientä. 

Suomessa kaasun tuonti LNG-muodossa on lisääntynyt paljon, kun Ukrainan sodan takia venäläisille kaasutoimituksille on etsitty korvaajaa.

Inkooseen rakennettu LNG-terminaallaiva on noussut tärkeäksi. Se mahdollistaa kaasun vastaanottamisen meriteitse, nyt kun Suomeen ei enää voi tuoda putkikaasua Venäjältä.

Terminaalilaiva ei liiku minnekään vaan muut laivat tuovat LNG:tä terminaalilaivalle ja hakevat sitä. Laivalla se  höyrytetään ja syötetään Suomen kaasuverkkoon tai vaihtoehtoisesti viedään pienemmillä laivoilla Suomen kaasuverkoston ulkopuolelle.

Inkoon LNG-asemalla laivoissa saapuva kaasu höyrystetään ja syötetään Suomen kaasuverkkoon. Se on yhteydessä Balticconnector-yhteysverkon kautta Viroon. Sitä kautta kaasu voi kulkeutua muualle Euroopaan tai sieltä tännepäin.

 

teksti: Elina Venesmäki

 

FAKTA

Metaani on paha ilmastolle 

Metaani on vajaat 30 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, kun sen vahvuus lasketaan sadan vuoden aikajänteellä. Meteorologian professori Timo Vesala Helsingin yliopistosta sanoo, että tämä on yleisin laskentatapa. 

Jotkut sanovat myös, että metaani on esimerkiksi 80 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu, mutta tällöin aikajänne on paljon lyhyempi. Metaani hajoaa ilmakehässä pikku hiljaa. Hiilidioksidi ei hajoa ilmakehässä.